✔ Cara Merawat Kucing Demam

✔ Cara Merawat Kucing Demam

Cara Merawat Kucing Demam 

.

Kunjungi KEDAI BARANGAN KUCING ONLINE kami di :
.
1) SHOPEE
https://shopee.com.my/syakirman
***pembelian rm35 ke atas dari kedai kami PERCUMA POS
***untuk pengguna baru shopee gunakan code SYAKI874 untuk dapatkan diskaun rm7
.
2) LAZADA
https://www.lazada.com.my/shop/jmaster-store/
.
.
Dapatkan UBAT DEMAM dan SELSEMA KUCING di sini :
,
,

Demam adalah respons kekebalan tubuh yang normal untuk membantu tubuh agar cepat pulih dari serangan penyakit dengan membunuh bakteria yang sensitif terhadap panas.

Panas yang muncul kerana demam juga akan meningkatkan aliran darah ke jaringan yang terluka untuk membantu memperbaikinya.

Akan tetapi, beberapa kes tertentu demam boleh menjadi sesuatu yang berbahaya.

Apabila kucing anda demam, anda boleh membantu meredakannya agar kucing tersebut pulih dengan cepat.

Anda juga boleh mencuba beberapa ubat.

Buatlah kucing Anda merasa nyaman agar demamnya sembuh dan kondisinya kembali normal.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

1. Kenali gejala demam dalam kucing. Rentang suhu rektum kucing normal adalah dari 38.1 ° C hingga 39.4 ° C. [1] Sekiranya anda mengalami masalah mengukur suhu badan kucing, perhatikan beberapa gejala yang menunjukkan demam di bawah: 
>Selera makan yang buruk
>Lembap
>Malas untuk bergerak
>Lemah
>Banyak bulu jatuh
>Tidak sanggup menyertai kucing lain
>Bernafas cepat dan pendek
>Gementar
>Tidak banyak penjagaan diri
Kerana kebanyakan demam timbul kerana keadaan yang mendasari, sedar beberapa gejala lain seperti cirit-birit, muntah, bersin, batuk, atau kulit bengkak. Ini boleh menjadi petunjuk bahawa kucing anda sakit.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

2. Ukur suhu kucing anda. Kemunculan gejala adalah tanda yang baik bahawa anda tahu bahawa kucing mempunyai demam. Walau bagaimanapun, satu-satunya cara untuk mengetahui dengan pasti ialah mengukur suhu menggunakan termometer. Anda boleh mengukur suhu kucing melalui rektum atau telinga.

>Sediakan peralatan yang anda perlukan. Anda memerlukan termometer, pelincir (contohnya jeli petroleum atau K-Y), alkohol dan tisu, dan makanan kucing.
>Sekiranya anda menggunakan termometer kaca, pukulkan termometer sehingga air gergasi berada di bawah garis 35 ° C. Anda lebih baik menggunakan termometer digital. Gunakan termometer yang direka khusus untuk haiwan untuk mengukur suhu melalui telinga.
>Berikan pelincir pada termometer jika anda mengukur suhu kucing melalui rektum.
Kucing kucing anda menggunakan satu lengan, atau meminta orang lain untuk memegangnya. Angkat ekor.
>Masukkan termometer ke rektum kucing dengan kedalaman kira-kira 2.5 cm. Biarkan termometer kaca tinggal di sana selama kira-kira 2 minit. Cabut plag termometer digital semasa bunyi.
>Bersihkan termometer menggunakan alkohol dan tisu.
>Beri makanan kepada kucing anda untuk menghiburkan dia.
>Segera bawa ke doktor haiwan jika kucing anda mempunyai demam lebih daripada 39 ° C. Demam tinggi boleh membuat organ kucing rosak.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

3.Periksa badan kucing. Perlahan-lahan tekan badan kucing dengan jari-jari anda dan sapu perlahan-lahan (ini dipanggil palpation). Rasa apa-apa kecederaan seperti patah tulang, pembengkakan pada kelenjar getah bening, jangkitan luka, abses, atau tumor. Segala-galanya boleh membuat kucing anda demam. 
>Mungkin anda boleh atau tidak dapat merasakan tulang patah dalam kucing. Pecah boleh menyebabkan lebam atau bengkak di kawasan pecah. Apabila anda melanda kawasan itu, kucing anda akan bertindak balas kerana berasa sakit. Periksa kucing anda dengan lembut.
>Anda boleh merasakan pembengkakan kelenjar getah bening di bawah rahang kucing dan di sekeliling bahu. Bengkak juga boleh muncul di bahagian belakang kaki atau berhampiran pangkal paha.
>Segera kucing anda ke doktor haiwan jika anda melihat mana-mana gejala ini. Keadaan ini perlu mendapatkan bantuan perubatan dengan segera.
>Demam dalam kucing mungkin hanya tindak balas imun yang normal apabila gejala tidak muncul. Ikuti langkah-langkah dalam artikel ini seperti yang diarahkan kecuali demam dalam kucing tidak hilang selama lebih daripada 24 jam. Jika kucing anda mempunyai demam selama lebih dari 24 jam, segera pergi ke doktor haiwan untuk nasihat dan rawatan.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

4. Keluarkan haba badan kucing. Haba di dalam badan kucing boleh dikurangkan melalui kelenjar peluh yang ada di kuku atau melalui pernafasan. Bantu demam yang lebih rendah dalam kucing untuk mendapatkan suhu badan mereka. Bawa kucing anda ke bilik yang sejuk, gelap, sebaiknya sebuah bilik lantai batu atau seramik untuk membolehkan kucing berbaring di sana dan memindahkan haba ke lantai. Beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk membantu kucing menyejukkan badan di antara:

>Letakkan kipas di atas lantai untuk mengalirkan udara sejuk ke seluruh badan kucing.
>Tampalkan pek ais pada kuku atau badan kucing.
>Basahkan bulu dengan air jika kucing anda boleh menerimanya. Anda boleh menggunakan kain basah atau botol semburan untuk membasuh bulu. Penyejatan boleh membantu menyejukkan badan kucing.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

5. Berikan banyak air. Demam boleh berlaku disebabkan oleh dehidrasi, dan juga boleh menyebabkan dehidrasi. Menyediakan air bersih pada setiap masa dalam kucing adalah penting. Sekiranya kucing anda mengalami masalah minum, beri dia jarum suntikan (tiada jarum).  Demam boleh dikurangkan jika kucing mendapat semula cairan yang hilang (ini adalah sebab mengapa kucing diberikan cecair IV di klinik veterinar).
>Kucing yang demam akan menjadi malas untuk bangun dan berjalan, jadi letakkan air berhampiran. >Anda boleh mengelap gusi menggunakan air suam.
>Selain air, anda juga boleh menyediakan penyelesaian Gatorade atau elektrolit untuk kanak-kanak dalam kucing kucing. Ini boleh membantu mengembalikan keseimbangan elektrolit dalam kucing, terutamanya jika kucing anda mempunyai cirit-birit atau muntah.Gunakan picagari untuk memohon Gatorade kepada kucing.
>Jika anda tidak boleh memohon kucing ke kucing dengan menggunakan picagari, cubalah membekukan Gatorade atau air dalam kotak. Mungkin kucing itu lebih berminat untuk menjilat kiub ais daripada minum (dan kiub ais dingin akan membantu menyejukkan suhu badannya).
>Jangan memberi susu kepada kucing kerana haiwan ini sangat sensitif terhadap laktosa. Susu boleh membuat kucing anda sakit dan menyebabkan cirit-birit, loya, atau muntah.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

6. Pastikan kucing anda makan. Demam mengalirkan banyak tenaga dan boleh membuat kucing menjadi sangat lemah. Ada kemungkinan kucing anda tidak mempunyai keinginan untuk makan makanan keras. Anda boleh menambah makanan dengan memberikan makanan yang lembut. Sesetengah pilihan yang baik termasuk telur hancur atau ikan tuna yang dicuci dengan pemproses makanan.
>Jika kucing tidak mahu makan makanan yang padat atau lembut, gunakan picagari untuk memberikan susu pengganti kepada kucing (boleh didapati di kedai haiwan kesayangan). Ini adalah makanan yang direka untuk diberikan kepada kucing atau kucing yang sakit yang kehilangan ibu mereka. Gunakan jarum suntikan (tanpa jarum) yang mempunyai kapasiti 5 cc hingga 10 cc.
>Letakkan hujung picagari di sudut mulut kucing, berhampiran pipi. Anjing dan kucing yang refleks akan menelan apa saja yang melepasi kawasan ini di mulut mereka.
>Sekiranya kucing anda tidak dapat makan, tanya doktor anda untuk memberi suplemen cecair tinggi kalori. Kucing boleh mengambil suplemen ini sehingga mereka cukup sihat untuk makan makanan pepejal sekali lagi.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

7. Beri vitamin B dan makanan tambahan kepada kucing anda. Memberi pemakanan yang baik kepada kucing untuk meningkatkan selera makan. Anda boleh mencukupi dengan menyediakan vitamin B-kompleks dan tenaga tambahan.
Vitamin dan suplemen tenaga seperti Nutri-Plus Gel (dengan dos 5ml dalam sehari selama 5 hari) boleh diberikan untuk mengatasi keletihan dan kurang nutrien.

Satu contoh vitamin B-kompleks yang sangat baik ialah Coforta. Produk ini mengandungi cyanocoblamin dengan kepekatan yang tinggi , yang diperlukan dalam metabolisme tenaga. Produk ini disuntik dengan dos 0.5 ml hingga 2.5 ml untuk satu kucing sekali sehari selama 5 hari di bawah kulit (SQ / Subcutaneously) atau di otot (IM / Intramuscularly):
>Untuk kucing kecil seberat 1 kg atau kurang, berikan sebanyak 0.5ml
Bagi kucing yang beratnya 2 hingga 6 kg, berikan sebanyak 1ml
>Untuk kucing besar yang beratnya 7 hingga 9 kg, beri 2.5 ml
>Untuk kucing dengan berat di atas, berikan produk ini pada pertengahan dos atau ikut arahan dari doktor haiwan, dengan dos yang lebih rendah.

Dapatkan UPHAVIT ( vitamin selera makan ) di kedai online kami :
.
.
***pembelian rm35 ke atas dari kedai online kami akan mendapat PERCUMA POS ( gunakan voucher FREE SHIPPING dari kami sebelum CHECKOUT/SEMAK KELUAR

Jangan sekali-kali memberikan kucing anda pelengkap makanan yang mengandungi bahan-bahan di bawah, kerana ia boleh beracun kepada kucing:
>Bawang atau bawang putih
>Kalsium
>Vitamin D
>Vitamin C

 

SAMBUNGAN :

✔ Cara Merawat Kucing Demam 2

Leave a Reply