✔ Tanda kucing mahu mengawan

✔ Tanda kucing mahu mengawan

TANDA KUCING MAHU MENGAWAN
( in heat )
.
Kunjungi KEDAI BARANGAN KUCING ONLINE kami di :
.
1) SHOPEE
https://shopee.com.my/syakirman
***pembelian rm35 ke atas dari kedai kami PERCUMA POS
***untuk pengguna baru shopee gunakan code SYAKI874 untuk dapatkan diskaun rm7
.
2) LAZADA
https://www.lazada.com.my/shop/jmaster-store/
.
.
TANDA KUCING MAHU MENGAWAN
.
Dapatkan Ubat kesuburan / menaikkan nafsu kucing dan anjing – TERBUKTI BERKESAN 100%  di kedai online kami :
.
.
Kucing betina mengalami kematangan seksual pada umur yang berbeza bergantung pada baka.
Sesetengah baka seperti Siamese akan mula ‘in heat’ seawal umur 5 bulan, manakala bagi baka berbulu panjang seperti Persian akan hanya matang pada usia 10 bulan ke atas.
Kucing merupakan haiwan yang mengawan bermusim @ ‘seasonally polyestrous‘, yang bermakna mereka boleh mengalami musim mengawan atau in heat ini berulangkali dalam setahun melainkan mereka dapat mengawan. Faktor persekitaran juga mempengaruhi musim mengawan kucing iaitu waktu siang yang panjang melebihi 12 jam, suhu persekitaran dan juga kehadiran kucing-kucing lain.
Oleh kerana kucing dikenali sebagai haiwan ‘primarily induced ovulator‘ ie tingkahlaku mengawan yang akan menyebabkan mereka bertelur @ ovulate, seekor kucing akan sentiasa mengalami kitaran in heat mereka sehinggalah mereka ‘mating’.
.
Fasa-fasa semasa kucing ‘in heat’
.
Proestrus:
Peringkat atau fasa pertama ‘in heat’ ini berlaku selama satu atau dua hari.
Pada ketika ini vulva kucing akan membesar sedikit dan kelihatan basah (tetapi selalunya tidak begitu ketara).
Kucing betina ini akan menjadi agak gelisah, bertambah selera makan dan lebih manja kepada tuannya.
Pada ketika ini ianya akan menarik kucing jantan tetapi masih tidak ingin mengawan.
Kucing betina juga akan kencing di kawasan tertentu rumah sebagai tanda, dan peringkat ini dikenali sebagai peringkat ‘courtship’. dimana exposure kepada kucing jantan akan menjadi stimulus hormon untuk full heat.
Jika kita tak mahu kucing kita hamil, kita sepatutnya mengambil langkah awal apabila kucing mula menunjukkan tanda2 proestrus ini.
.
Estrus:
Peringkat atau fasa kedua ialah peringkat penerimaan sexual (sexual receptivity).
Peringkat ini biasanya dikenali oleh pembiak kucing @ breeders sebagai ‘heat’ dan ianya berlangsung antara 4-6 hari.
Kucing betina dalam fasa ini akan mengeow dengan lebih panjang dan kuat, dan agak kerap.
Terdapat perubahan yang ketara dalam sikap kucing dalam fasa estrus ini. Kucing akan menjadi lebih manja berlebihan dengan manusia, kerap menggesel dan ‘weaves’ dicelah-celah kaki, menggoyangkan pelvisnya serta menggolekkan badan diatas lantai. Apabila kita cuba mengangkatnya ketika bergolek di lanti, kucing akan menangkap tangan kita dan kadang-kadang menggigit.
Semakin kuat ‘urge’ untuk mengawan, semakin kuat kucing teresbut mengeow hingga kadang-kadang ianya kedengaran seperti dalam kesakitan.
Tangisan seperti ini akan menarik kucing jantan dari jauh dan dekat.
Untuk memastikan kucing betina kita itu telah bersedia untuk mengawan (receptive for mating), kita boleh memegang tengkuknya dan mengurut badannya kebawah menghala ke ekor.
Jika kucing di dalam fasa estrus, dia akan menaikkan punggungnya ke atas, menggerakkan ekornya ke sebelah dan punggungnya akan turun naik dengan menggunakan gerakan kaki belakang.
Fasa estrus ini biasanya bertahan antara 4-10 hari.
.
Interestrus:
Fasa ketiga ini berlangsung selama 7-14 hari.
Dalam fasa ketiga ini, kucing betina akan menolak untuk mating dan akan melawan secara aggresif jika ada kucing jantan yang cuba untuk mengawan dengannya.
Apa yang berlaku dalam fasa interestrus ini bergantung kepada apa yang berlaku semasa estrus.
Jika tiada pengawanan berlaku, kucing betina akan melalui fsa intersetrus ini selama 7-14 hari, sebelum memulakan kitaran baru dengan fasa proestrus dahulu diikuti estrus.
Sekiranya berlaku ovulasi dari sexual intercourse tetapi kucing itu tidak mengandung, kucing akan memasuki fasa ‘pseudopregnancy’ yang berlaku selama 36 hari, Jika kucing tersebut berjaya hamil, anak kucing akan dilahirkan dalam anggaran 63 hari ( 2 bln 3 hari ) kemudian.
.
Anestrus:
Fasa keempat ialah fasa dimana kucing memasuki jangkawaktu berehat dari reproduksi (reproductive rest).
Fasa ini juga diguna pakai untuk kucing2 betina yang tidak lagi mengalami kitaran reproduksi fasa pertama hingga ketiga.
.
Sikap kucing semasa in heat / fasa mahu mengawan :
 
1. Terlebih manja..
.
 
TANDA KUCING MAHU MENGAWAN
 

 

“Kucing kita akan terlebih manja dari biasa, dan dia akan sentiasa menggeselkan baddannya dikaki kita atau perabut semasa estrus, dan sekiranya kita ada kucing jantan yang belum dineuter, kucing betina itu akan sentiasa berusaha menarik perhatiannya. “
 
2. Sentiasa berada dalam kedudukan ‘ mating’..
 

.

TANDA KUCING MAHU MENGAWAN
 
“Dalam keadaan ini biasanya kepala kucing akan rendah ke bawah manakala bahagian sisi dan belakangnya akan tinggi sedikit. Kucing betina juga akan mengalihkan ekornya ketepi bagi mendedahkan bahagian vaginanya.”
 
3. Mengeluarkan bunyi yang bising..
.
 
TANDA KUCING MAHU MENGAWAN
 

“Kucing akan mengeow dengan lebih kerap dan lebih bising, bertujuan untuk menarik perhatian kucing jantan.”

4. Spray atau marking..

TANDA KUCING MAHU MENGAWAN


“Tak semua kucing akan spray atau marking urine mereka dirumah, tetapi jika ianya berlaku ia merupakan satu proses yang natural..walaupun kita akan rasa geram. Kucing betina akan menanda kawasan untuk menarik kucing jantan..”

5. Kerap menjilat vagina..

TANDA KUCING MAHU MENGAWAN


“Kucing betina akan kerap menjilat vagina mereka yang kelihatan sedikit membengkak.Jika kita tak nak bagi kucing2 kita melalui kitaran ini dan mengandung, rasanya lebih baik kita mandulkan lebih awal. “

6. Gemar duduk di tepi tingkap

.

TANDA KUCING MAHU MENGAWAN

.

“Bila kucing betina tengah mengatal, gedik & miang…hahaha, dia akan kurang makan dan gemar duduk di tepi tingkap sambil memerhati dan membuat panggilan sexy kat kucing-kucing jantan ni hoho.”

.

TANDA KUCING MAHU MENGAWAN

2 thoughts on “✔ Tanda kucing mahu mengawan

Leave a Reply