✔KESIHATAN KUCING SECARA UMUM

✔KESIHATAN KUCING SECARA UMUM

 KESIHATAN KUCING SECARA UMUM

.

1) SHOPEE
https://shopee.com.my/syakirman
***pembelian rm35 ke atas dari kedai kami PERCUMA POS
***untuk pengguna baru shopee gunakan code SYAKI874 untuk dapatkan diskaun rm7
.
2) LAZADA
https://www.lazada.com.my/shop/jmaster-store/
.

Sebagai seorang pemilik (owner) kucing yang bertanggungjawab akan menjamin yang kucing peliharaannya berada dalam keaadan yang sihat dan cargas. Dengan menyediakan diet yang seimbang tempat yang bersih(hygiene) dan immunisasi yang sesuai dan teratur dapat menjamin kesihatan kucing peliharaan anda
. Dengan mengenali peribadi, perangai dan perilaku kucing anda, pemilik(owner) adalah yang paling sesuai dapat segera mengetahui setiap perubahan yang berlaku pada kucing anda.

Sewaktu sesi menyikat bulu(grooming) kucing anda, anda boleh meyelidiki atau mengesan sebarang perubahan yang berlaku. Namun setiap perubahan perilaku yang mendadak atau kelakuan aneh perlu diselidiki.

(Nota: Kutu kucing lebih memilih kucing sebgai host nya berbanding manusia).
Bakteria dari kucing juga menjangkiti luka terbuka pada manusia. gigitan dan cakaran kucing juga perlu diawasi.
Sekiranya terkena perlu dibersihkan bersama antiseptik dan dibalut supaya tidak dijangkiti bakteria-bakteria lain.
Sejenis parasit protozoa bernama Toxoplasma gondii, mungkin merupakan antara penyakit yang paling berbahaya dan membimbangkan.
di setengah negara, 90peratus manusia membawa parasit ini dan lebih 50peratus dibawa kucing. Parasit ini boleh berpindah kepada manusia dan sebaliknya.
Pemindahan dari kucing ke manusia ialah dari  najis buangan kucing anda. Ia mungkin hanya membawa simptom ringan keatas kucing anda tidak bahaya pada manusia normal.
Walaupun begitu ia boleh menjangkiti dan merbahaya kepada bayi didalam kandungan rahim ibunya dan ibu-ibu mengandung. Oleh itu bagi ibu mengandung teman nasihatkan berikan tugas mencuci tempat najis kucing anda kepada ahli keluarga yang lain.
Selain itu manusia dan kucing boleh juga terkena parasit ini melalui daging yang kurang masak(undercooked) dan daging mentah.

Leave a Reply