✔BULU GUGUR

✔BULU GUGUR

MASALAH BULU KUCING GUGUR

.

Dapatkan VITAMIN BULU di kedai online kami :

  1. MINYAK IKAN    : https://shopee.com.my/MINYAK-IKAN-untuk-bulu-kucing-(-kapsul-)-i.34104612.1622350506
  2. BREWER YEAST  : https://shopee.com.my/VITAMIN-BULU-BREWER-YEAST-(-CATS-DOGS-)-i.34104612.1621618981

.

1) SHOPEE
https://shopee.com.my/syakirman
***pembelian rm35 ke atas dari kedai kami PERCUMA POS
***untuk pengguna baru shopee gunakan code SYAKI874 untuk dapatkan diskaun rm7
.
2) LAZADA
https://www.lazada.com.my/shop/jmaster-store/
.

Masalah bulu gugur pada  kucing yang melekat pada baju, sofa, permaidani dan sebagainya adalah perkara biasa. Tetapi amat merisaukan hati apa bila masalah tersebut makin menjadi-jadi. Masalah keguguran pada bulu kucing sering terjadi terutama pada kucing yang berbulu lebat dan panjang.

Tahukah kamu apakah yang menyebabkan terjadinya masalah bulu gugur pada kucing? Kebiasaannya Kucing akan mengalami keguguran bulu sebanyak setahun sekali dan diikuti serentak dengan pertumbuhan bulu-bulu yang baru. Tetapi ada juga kucing yang mengalami dua kali setahun dengan jumlah yang tidak terlalu banyak.

Sebab-sebab yang lain adalah seperti Kekurangan nutrisi, kelebihan vitamin juga adalah salah satu penyebabnya. Selain itu suhu kandang atau tempat tinggal kucing terlalu panas juga boleh menyebabkan keguguran bulu kucing, pemilihan syampu sangat penting. Syampu yang tidak sesuai boleh menyebabkan keguguran bulu kucing. selain itu kutu, tungau dan kulat juga adalah musuh utama pada kucing. Seperti manusia kucing juga mempunyai gangguan hormon, ini juga adalah salah satu penyebabnya. Alahan pada ubat dan gangguan antibodi yang tidak kuat juga membolehkan masalah bulu kucing gugur.

Terdapat banyak faktor kenapa bulu kucing gugu

1. Kutu/Lices

kutu pada kucingkutu pada kucing

.
Lazimnya kucing akan gatal dan menggaru dengan tahap maksima, menyebabkan bulunya gugur

.
Treatment :

ubat kutu

1) Cara paling mudah adalah dengan memandikan dengan shampoo khas untuk kutu seperti MACHIKO seminggu sekali atau 2 kali seminggu sekiranya kutu banyak

2) Gunakan Bio-Spot atau Frontline…sembur pada kucing, ulangi selepas 48 jam..dan ulangi lagi selepas 48 jam. Ini kerana telur kutu boleh menetas dlm 48 jam. Jangan mandi kucing tersebut sehingga seminggu. Sembur juga bilik kucing, carpet jika ada..kerana kutu boleh bersembunyi disini. Tidak berkesan jika kita hanya treat kucing…tetapi beberapa hari kemudian kutu akan datang semula.

Dapatkan SHAMPOO KUTU dirumus khas untuk kucing di kedai online kami :

.
https://shopee.com.my/UBAT-KUTU-untuk-kucing-(-mandian-)-MAXHICO-i.34104612.1622435791

atau

kunjungi kedai kami

https://shopee.com.my/syakirman

.

***pembelian rm35 ke atas dari kedai online kami akan mendapat PERCUMA POS ( gunakan voucher FREE SHIPPING dari kami sebelum CHECKOUT/SEMAK KELUAR

.
2. Fungus

fungus pada kucing

fungus pada kucing

Fungus kelihatan seperti debu yang boleh menyebabkan sel2 pada bulu kucing mati.
Treatment : Mandikan kucing menggunakan trIseb atau beri ia pil anti-fungus.

.

Dapatkan shampoo fungus TRISEb di kedai online kami:

https://shopee.com.my/UBAT-FUNGUS-untuk-kucing-dan-anjing-100-berkesan-cat-fungal-infection-dog-fungal-infection-fungus-kucing-ubat-kurap-i.34104612.3313642141

3. Kekurangan Protein dan Vitamins

.

meat by product

.

Makanan yang berasaskan meat by products mempunyai kandungan protien yang sedikit..Kucing memerlukan protien untuk membina kulit dan bulu yang sihat…
Treatment : Makanan yang berkualiti, makanan segar (raw), multi-vitamins dan juga brewer yeast

.
4. Bulu Kering.

Lazimnya ia disebabkan kekurangan minyak pada bulu dan juga pengunaan syampoo yang berlebihan
Treatment : Pastikan anda menggunakan syampoo mengikut sukatan yang disyorkan, minyak seperti salmon oil boleh membantu.

.
5. Stress

kucing stress

.
Kadangkala kucing mengalami stress samada persekitaran atau kehadiran kucing lain. Ia lazimnya akan grooming dirinya secara keterlaluan atau menggaru sehingga bulu tanggal.
Pastikan apa yang menyebabkan kucing stress dan take care of it.

.
6. Kulit kering
Dry skin lazimnya berpunca dari pemakanan. Boleh bagitau apa jenis makanan u beri pada kucing u?. Makanan berkualiti murah lazimnya mengandungi kadar garam dan meat-by-products yang tinggi yang mana menjadikan kulit kucing kering dan gagal menghasilkan minyak bagi menjadikan bulu kucing lembab. Ia boleh dilihat dari warna bulu kucing yang pudar, kering, kucing lazimnya menggaru dan menjilat dengan lebih kerap. Jika kita menyikat bulu kucing ia lazimnya keluar dengan banyak.
Cara mengatasi : saya syorkan makanan yang berkualiti seperti RC SkinCare, Innova Evo dan wet-food. Bagi vitamins, gunakan salmon oil, evening primrose, Felovite II dan brewer yeast.

.
7. Penyakit kulit
Kutu (fleas), hama (lices) yang mengigit kucing boleh menjadikan kulit kucing tidak sihat dan bulunya mudah tanggal. Anda boleh melihat kutu dengan adanya kutu atau bintik-bintik hitam pada bulu, manakala lices bintik halus berwarna hitam..dan jika diperhatikan dengan teliti ia akan bergerak..lazimnya pada bahagian ruff (bulu leher). Bagi kucing yang alah (allergic) pada kutu ia akan menyebabkan penyakit lain seperti kudis dan kurap. Ini akan menyebabkan bulu tertanggal dengan mudah.

Anda boleh membunuh kutu dengan menggunakan racun seperti Bio-groom atau Frontline. Tetapi jika terdapat kudis, anda perlu membawa kucing anda ke vet untuk diberi suntikan antibiotic.

Lain-lain faktor :-
Bagi kucing berbulu panjang, jika cuaca terlalu panas terutama bagi rumah yang beratap zinc dan tiada aircond, ia akan menghadapi keguguran bulu yang ketara.

Leave a Reply