✔ Dosa daripada Memelihara Kucing

✔ Dosa daripada Memelihara Kucing

. Dosa daripada Memelihara Kucing . . Sebenarnya begitu banyak tindakan dan perangai buruk seseorang yang boleh menyebabkan jiran terganggu dan tidak tenang hidupnya. Antaranya seperti membuang sampah atau meletakkan kenderaan di kawasan rumah jiran sehingga menganggu laluan keluar masuk ke rumahnya, terlalu bising sehingga mengganggu ketenteraman jiran, menanam pokok dan membiarkan daun-daun jatuh lalu

( Teruskan Membaca )
, , ,
✔ Tanda Kucing Mengandung 

✔ Tanda Kucing Mengandung 

Tanda Kucing Mengandung  . .   Tempoh kehamilan untuk kucing domestik dan persia, biasanya antara 60-67 hari ( 2 bulan atau 9 minggu), ada juga sehingga 70 hari. Kucing yang hamil akan mula menunjukkan tanda-tanda fizikal dan perubahan tingkah laku. Cara terbaik untuk mengetahui dengan lebih tepat adalah membawa kucing anda ke doktor haiwan. Walau

( Teruskan Membaca )
, , , , , , , ,
✔ Kenapa Kucing Makan Rumput

✔ Kenapa Kucing Makan Rumput

Kenapa Kucing Makan Rumput  . . Kucing adalah haiwan yang pembersih, jadi mereka selalu berusaha membersihkan bulunya setiap waktu dengan menjilat bulunya. Disebabkan permukaan lidah kucing yang kasar, banyak bulu yang mati atau gugur tersangkut pada lidah. . . . . Kucing yang bebas bermain diluar biasanya mengambil kesempatan ini untuk memakan rumput supaya dapat

( Teruskan Membaca )
, ,
✔ Kepentingan Susu Kepada Anak Kucing

✔ Kepentingan Susu Kepada Anak Kucing

Kepentingan Susu Kepada Anak Kucing . . Siapa ada anak kucing, kena baca ni. Nak jaga anak kucing ni bukan senang, macam jaga baby baru lahir. Kalau ada mak kucing senang sikit, tapi kalau anak kucing tu anak yatim piatu, terpaksa la korang menjaganya macam anak korang sendiri. . . Anak kucing yang baru dilahirkan

( Teruskan Membaca )
, , ,
✔ Cara Menukar Makanan Kucing

✔ Cara Menukar Makanan Kucing

CARA MENUKAR MAKANAN KUCING . . Bila anda cuba tukar makanan kucing yang baru seperti jenama A, semua kucing mengalami diarrhea/cirit dan muntah walaupun mereka suka dengannya.  Apa yg dah berlaku? jenama A dah diiktiraf jenama yg terbaik tapi kenapa kucing anda tak boleh terima? Lantas, secepat kilat anda ‘mark’ atau ‘reject’ jenama tersebut dan

( Teruskan Membaca )
, , , , , ,
✔ Makanan Yang Tidak Baik Untuk Kucing

✔ Makanan Yang Tidak Baik Untuk Kucing

MAKANAN YANG TIDAK BAIK UNTUK KUCING . . 1) SUSU . . Susu bayi bukan la makanan semulajadi pada kucing. Susu lembu hanya sesuai untuk haiwan itu dan juga manusia. Susu lembu mengandungi bahan laktosa yang tidak dapat dihadam oleh kucing. Ini menyebabkan kucing akan sakit perut, diarrhoea dan rasa tidak selesa. Banyak kucing yang

( Teruskan Membaca )
, , , , ,
✔ Cara Memotong Kuku Kucing

✔ Cara Memotong Kuku Kucing

CARA MEMOTONG KUKU KUCING  . . Anda penah potong kuku kucing??? Sesetengah pemilik kucing mengambil jalan mudah dengan menghantar si comel ke salon haiwan yang bukan sahaja memotong dan membersihkan kuku si comel malah berdandan (grooming). Memotong kuku kucing membantu mengelakkan perabot kita dari rosak akibat dicakar (scratch) dan jika kita lakukan sendiri ia bukan

( Teruskan Membaca )
, , , , ,
✔ Cara Memberi Ubat Pada Kucing

✔ Cara Memberi Ubat Pada Kucing

CARA MEMBERI UBAT PADA KUCING . . 1) Teknik Melutut Belakang Kucing 1. Melutut ye, bukan duduk hehe. Letak tangan kiri korang di bawah tekak dan tangan kanan memegang pil sambil menggaru lehernya. Beri tekanan dengan ibu jari & jari telunjuk tangan kiri korang di tepi mulutnya. Apabila mulutnya terbuka, cepat-cepat masukkan pil dan tutup

( Teruskan Membaca )
, , , ,
✔ Cara membelai kucing yang anda perlu tahu

✔ Cara membelai kucing yang anda perlu tahu

CARA MEMBELAI KUCING YANG ANDA PERLU TAHU . . Ramai yang mempunyai kucing sebenarnya tidak pernah tahu cara sebenar untuk membelai kucing agar mereka berasa selesa dan tidak terancam dengan kehadiran kita. Yang lebih penting ialah anda mengajarkannya pula kepada anak-anak kerana banyak kali kanak-kanak mengendalikan kucing dalam keadaan yang membahayakan kucing serta memudaratkan diri

( Teruskan Membaca )
, , , ,