✔ Cara Merawat Kucing Kena Cacing

✔ Cara Merawat Kucing Kena Cacing

Cara Merawat Kucing Kena Cacing

.

Cara Merawar Kucing Kena Cacing

 

.

.
.
Dapatkan UBAT CACING untuk anak kucing dan kucing dewasa – MAXHICO di kedai online kami :
.
.
***pembelian rm35 ke atas dari kedai online kami akan mendapat PERCUMA POS ( gunakan voucher FREE SHIPPING dari kami sebelum CHECKOUT/SEMAK KELUAR
.
.

 

Sesetengah jenis cacing boleh menjangkiti kucing.

Keempat jenis cacing yang paling sering menjangkiti kucing ialah cacing bulu, cacing pancing, cacing pita, dan cacing hati.

Cacing ini bukan sahaja berbahaya kepada kucing, tetapi juga boleh menjangkiti manusia.

Di samping itu, empat jenis cacing juga boleh menjangkiti haiwan peliharaan lain.

Oleh itu, sebagai tambahan untuk merawat jangkitan cacing pada anak kucing, kucing yang baru diterima pakai, atau kucing yang menunjukkan gejala cacing, pemilik kucing harus bercakap tentang program peperiksaan parasit dan pencegahan dengan doktor haiwan.

Mengetahui masa kucing perlu dirawat daripada jangkitan cacing adalah sama pentingnya dengan mengetahui bagaimana.

.

Cara Merawat Kucing Kena Cacing

.

 

1. Periksa kotoran.

Tanda yang paling jelas mengenai jangkitan cacing, ialah kehadiran cacing dalam najis.Perhatikan pasir kucing. Segmen cacing sering menjadi longgar dan keluar dengan kotoran kucing. Segmen ini menyerupai sebiji beras. Jika ia segar, segmen ini mungkin kelihatan seperti cacing kecil.
Perhatikan kehadiran cirit-birit. Beberapa gangguan boleh menyebabkan cirit-birit pada kucing, dan semua jangkitan cacing, termasuk cacing bulu, cacing pancing, dan cacing pirus boleh menyebabkan kotoran kucing menjadi berair.

Dalam kes lain, kucing anda mungkin pendarahan kerana masalah pada usus.
Sediakan beg plastik dan kumpul cacing untuk memeriksa doktor anda.

.

Cara Merawat Kucing Kena Cacing

.

 2. Periksa muntah pada kucing. 

Cacing gelang dapat menyebabkan kucing muntah-muntah. Kucing bahkan mungkin akan memuntahkan cacing gelang dewasa juga. Cacing ini tampak menyerupai spageti. Muntah-muntah juga merupakan gejala pada cacing hati. Sama juga dengan kotoran kucing, Anda harus berusaha mengumpulkannya dalam plastik. Doktor haiwan perlu memeriksa muntah kucing untuk memastikan adanya parasit atau tanda penyakit lainnya. Anda perlu ingat bahawa muntah-muntah bukan bererti sudah pasti kucing Anda terinfeksi cacing. Hal ini boleh disebabkan oleh sejumlah gangguan lainnya.

.

Cara Merawat Kucing Kena Cacing

.

 

3. Catat berat badan kucing.

Kucing yang terinfeksi cacing usus atau cacing hati mungkin akan mengalami penurunan berat badan. Terkadang, perubahan berat badannya cukup drastis, namun lain waktu mungkin kecil sekali. Hal ini sangat bergantung pada ukuran dan banyaknya cacing. Dalam kasus lainnya, perut kucing mungkin akan membesar dan tampak gembung. Jika perut kucing Anda menggembung, kemungkinan ia terinfeksi cacing gelang.

.

Cara Merawat Kucing Kena Cacing

.

4. Perhatikan gusi kucing Anda.

Dalam kondisi normal, gusi kucing seharusnya berwarna merah muda. Namun, parasit seperti cacing dapat membuatnya menjadi pucat akibat anemia atau gangguan aliran darah. Jika gusi kucing Anda pucat, buat jadual pemeriksaan dengan doktor haiwan. Jika kucing Anda sulit bernafas atau tampak lemah, segera cari pertolongan darurat.

.

Cara Merawat Kucing Kena Cacing

 

.

5. Kenali jenis cacing yang menjangkiti kucing anda. 

Mengetahui jenis cacing yang menjangkiti kucing adalah hal yang penting untuk mengawali pengubatannya. Doktor haiwan dapat memberikan informasi ini beserta ubat dan perawatan yang sesuai. Walaupun anda tidak benar-benar perlu memahami setiap jenis cacing secara terperinci, berikut ini adalah beberapa jenis cacing yang harus

Anda tangani secara umum:

  • Cacing gelang adalah parasit yang paling banyak menjangkiti kucing. Kucing yang masih menyusu dapat tertular melalui air susu induknya, sementara kucing dewasa dapat tertular dari kotoran yang terinfeksi.
  • Cacing pita adalah parasit bersegmen yang sering kali ditemukan pada bulu bahagian belakang tubuh kucing. Parasit ini menular melalui kutu yang tertelan. 
  • Cacing tambang berukuran lebih kecil dibandingkan cacing gelang dan menginfeksi usus halus. Kucing dapat terinfeksi akibat kontak melalui kulit atau menelannya. Cacing ini lebih sering menyerang anjing.
  • Cacing paru menginfeksi paru-paru kucing dan lebih jarang ditemui. Cacing ini dapat menular ke kucing jika ia menelan inangnya, seperti burung atau hewan pengerat.
  • Cacing hati kemungkinan merupakan jenis yang paling berbahaya. Nyamuk yang menggigit hewan terinfeksi akan membawanya dalam darah makanannya. Larva cacing hati akan tumbuh, dan jika nyamuk menggigit hewan lainnya (seperti kucing Anda), cacing hati akan masuk ke dalam aliran darah kucing. 

.

Cara Merawat Kucing Kena Cacing

.

6. Bawa kucing Anda ke klinik haiwan. 

Jangan beranggapan anda dapat menyembuhkan infeksi cacing sendiri.

Anda harus membawa kucing ke doktor haiwan, yang akan memeriksa sampel kotoran kucing sebelumnya. Jika doktor mencurigai kucing anda terinfeksi cacing hati, doktor mungkin akan melakukan pemeriksaan sampel darah rutin.

Ada beragam jenis cacing, serta pengubatan satu dan lainnya pun berbeza, jadi mengetahui jenis cacing yang menginfeksi secara khusus sangat diperlukan sebelum memulai perawatannya.

  • Umumnya, ubat cacing harus diberikan dua minggu sekali atau sebulan sekali. Perawatan ini tidak boleh dilakukan hanya sekali.
  • Anda mungkin menemukan beberapa situs web yang mengatakan bahwa anda dapat mengubati infeksi cacing “secara alami” di rumah dengan beberapa rempah dan tanaman herbal. Abaikan informasi semacam ini dan bawa kucing Anda ke praktisi kesehatan haiwan profesional.
  • Bawa kucing yang baru diadopsi atau anak kucing yang baru lahir untuk diberi ubat cacing. Tindakan ini bersifat rutin, baik jika Anda mengira kucing terinfeksi cacing mahupun tidak. Anak kucing harus diberi ubat cacing setiap 2 minggu sejak usia 6 minggu hingga 3 bulan, kemudian berlanjut setiap bulan hingga usianya 6 bulan. Anak kucing yang baru diadopsi harus segera diberi ubat cacing, dengan paling tidak 2 kali perawatan lanjutan setiap 2 minggu sekali. Induk kucing juga dapat menularkan cacing ke anaknya.

.

 

.

 

Leave a Reply