✔ Cara Merawat Kucing Demam 2

✔ Cara Merawat Kucing Demam 2

Cara Merawat Kucing Demam 2

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

Kunjungi KEDAI BARANGAN KUCING ONLINE kami di :
.
1) SHOPEE
https://shopee.com.my/syakirman
***pembelian rm35 ke atas dari kedai kami PERCUMA POS
***untuk pengguna baru shopee gunakan code SYAKI874 untuk dapatkan diskaun rm7
.
2) LAZADA
https://www.lazada.com.my/shop/jmaster-store/
.
.
.

1. Bawa kucing anda kepada doktor haiwan. Jika keadaan kucing tidak menjadi lebih baik apabila dirawat di rumah dalam masa 24 jam, kucing anda ke doktor haiwan. Demam yang lebih tinggi untuk tempoh yang lebih lama mungkin menjadi tanda masalah kesihatan yang lebih serius. Doktor haiwan boleh menyemak dan menguji kucing anda untuk membantu menentukan apa yang menyebabkan demam. 

Berikan maklumat kepada veterinar berkenaan hubungan dengan binatang lain, vaksinasi atau rawatan lain yang dilakukan, alahan, dan apa sahaja yang anda fikir boleh menyebabkan demam dalam kucing.
Beberapa perkara yang boleh menyebabkan demam termasuk:
Jangkitan virus, bakteria, atau kulat
>Trauma fizikal
>Penyakit autoimun
>Tisu nekrotik
>Kanser atau tumor
Rawatan akan berdasarkan kepada punca demam. Doktor haiwan perlu melakukan ujian untuk menentukan punca demam dalam kucing anda. Ujian yang dilakukan biasanya merupakan ujian darah dan ujian air kencing.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

2. Gunakan antibiotik apabila disyorkan oleh doktor haiwan. Jika demam dalam kucing anda berlaku disebabkan oleh jangkitan bakteria, anda harus merawat jangkitan asas. Pemberian antibiotik biasanya cukup untuk meredakan demam. Walaupun antibiotik biasanya selamat untuk kucing yang mempunyai demam, jangan cuba untuk merawatnya sendiri. Sentiasa pastikan bahawa doktor haiwan anda telah memeriksa dan menetapkan antibiotik untuk kucing anda. Antibiotik sering diberikan khusus untuk merawat salah satu bakteria dan boleh menjadi tidak berkesan dalam menangani jenis bakteria lain. Doktor haiwan boleh memberi rawatan terbaik untuk kucing anda.

Antara antibiotik yang paling selamat dan paling biasa oleh doktor haiwan ialah:

>Amoxicillin dan ampicillin (20 mg / kg berat badan). Kedua-dua ubat ini boleh didapati dalam bentuk penggantungan dan boleh dibeli di farmasi yang menjual ubat untuk “manusia”.
>Marbofloxacin (2 mg / kg berat badan) boleh didapati dalam bentuk tablet. Walau bagaimanapun, anda mungkin mendapati sukar untuk membahagikan ubat ini mengikut dos kerana saiz tablet adalah kecil.
>Doxycycline (5 mg / kg berat badan) boleh didapati dalam bentuk pasta, dan ubat-ubatan yang disediakan khas untuk haiwan peliharaan boleh dibeli dengan preskripsi dari doktor haiwan. Ubat ini dipanggil Vibravet, yang dijual dalam bentuk picagari plastik dengan dos yang betul untuk diberikan kepada kucing dengan betul.
>Tempoh rawatan antibiotik perlu sentiasa dalam masa seminggu (7 hari). Sentiasa memberi antibiotik, walaupun kucing anda kelihatan sihat. Memendekkan tempoh boleh membuat kucing anda terinfeksi dan tahan terhadap antibiotik.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

3. Tanya doktor haiwan untuk memberikan tolfenamic asid. Asid Tolledik, atau Tolfedine adalah ubat anti-radang NSAID (dadah anti-radang bukan steroid) yang dianggap selamat untuk kucing. Asid tollik dihasilkan dalam bentuk tablet 6mg. Dos yang betul dari Tolfedine adalah 1 tablet (berukuran 6mg) selama 3 hingga 5 hari untuk setiap 1.5 kg berat badan diberikan sekali sehari. 
>Kucing purata seberat 4.5 kilogram bermakna ia memerlukan kira-kira 3 tablet untuk kegunaan sehari.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

4. Tanya doktor haiwan untuk memberi Meloxicam. Dadah, juga dikenali sebagai Metacam, digunakan sebagai ubat antidemik yang serupa dengan Tolfedine. Banyak negara telah meluluskan penggunaan ubat ini. Walau bagaimanapun, beberapa kajian tidak bersetuju sama ada dadah itu selamat untuk kucing atau tidak. Kecuali untuk arahan doktor, ubat ini tidak boleh digunakan. Dos dari Meloxicam untuk penyelenggaraan yang disyorkan ialah 0.05 mg / kg berat badan, dengan atau selepas makan. Kucing seberat 5kg memerlukan Metacam 0.5ml.

>Ingat bahawa meloxicam dihasilkan dalam dua kekuatan berbeza: untuk kucing (0,5mg / ml) dan untuk anjing (1.5mg / ml). Perlu diperhatikan bahawa anda boleh memberikan ubat yang tepat kepada kucing agar tidak berlebihan.
>Meloxicam hanya boleh diberikan kepada kucing yang tidak kering. Kucing yang cacat mungkin mengalami gangguan fungsi buah pinggang. Mengurangkan bekalan darah ke buah pinggang boleh menyebabkan kucing mengalami kegagalan buah pinggang.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

5. Hanya gunakan aspirin berdasarkan arahan doktor haiwan. Aspirin bukan pilihan ubat antidemam untuk kucing. Ubat-ubatan ini boleh menyebabkan muntah-muntah, dehidrasi, dan gejala yang teruk. Apabila dinasihatkan oleh doktor haiwan, aspirin boleh digunakan pada kucing dengan berhati-hati. Hanya berikan mengikut dos yang disyorkan. 
>Dosis aspirin yang disyorkan untuk kucing ialah 2.5 mg / kg berat badan setiap 48 hingga 72 jam. Pilih aspirin untuk kanak-kanak, yang biasanya terdapat dalam tablet 50mg atau 75mg. Ini memudahkan anda untuk membahagikannya kepada dos yang kecil.
>Berikan aspirin bersama makanan dan air. Memberi aspirin kepada kucing dengan perut kosong dapat membuatnya sakit.
>Setelah diserap ke seluruh lapisan perut, aspirin akan dipecah menjadi asid salisilik. Walau bagaimanapun, kucing tidak mempunyai enzim yang cukup untuk memecahkan asid salisilik. Tahap asid salisilik dalam badan kucing akan kekal tinggi dalam jangka panjang. Kucing boleh diracuni jika diberikan dos yang tinggi atau dos tambahan. Oleh itu, sentiasa memantau dos ubat yang anda berikan.

.

Cara Merawat Kucing Demam

.

6. Memahami bahawa ubat tertentu tidak boleh diberikan kepada kucing. Oleh kerana faktor fisiologinya, pengendalian demam pada kucing tidak sama dengan haiwan lain. Kucing tidak mempunyai banyak enzim yang terdapat di dalam hati yang dipanggil glucoronyl transferase. Ini bermakna kucing tidak boleh memecahkan banyak ubat yang dianggap selamat bagi manusia. Dalam kebanyakan kes, ubat yang selamat untuk anjing, ia tidak selamat untuk kucing.  Jangan berikan apa-apa ubat yang ditujukan untuk manusia kecuali berdasarkan preskripsi veterinar. Jika anda terus memberikannya, ia boleh membahayakan atau menjadikan kucing anda mati. 

Leave a Reply