✔ 12 Tanda Kucing Anda Demam

✔ 12 Tanda Kucing Anda Demam

12 Tanda Kucing Anda Demam

.

Kunjungi KEDAI BARANGAN KUCING ONLINE kami di :
.
1) SHOPEE
https://shopee.com.my/syakirman
***pembelian rm35 ke atas dari kedai kami PERCUMA POS
***untuk pengguna baru shopee gunakan code SYAKI874 untuk dapatkan diskaun rm7
.
2) LAZADA
https://www.lazada.com.my/shop/jmaster-store/
.

Tanda Kucing Demam

Ini adalah tanda-tanda untuk memeriksa sama ada kucing kesayangan kesayangan kamu diserang demam atau tubuhnya lebih panas daripada suhu badan biasannya.

Untuk memeriksa sama ada kucing terkena demam atau tidak, anda boleh membacanya di bawah ini.

1. Badan Kucing Panas
Jelas sekali, kerana demam pastinya badan terasa panas, ini memang tidak berbeza jauh dengan demamnya manusia! Kalau ketika kamu memegang kucing dan terasa panas di badanya. Bermakna kucing kamu sedang sakit demam.

2. Kucing Selalu Tidur
Ya, ini memang perubahan perilaku yang memang boleh dilihat dengan mudah yang mana kucing kita biasa berlari-lari dan bermain (hyper aktif), tiba-tiba menjadi suka tidur. Ini juga boleh menjadikan tanda kucing sakit demam.

Baca juga: Punca Kucing Tidur Terus

3. Kucing Cirit-birit atau Mencret
Sistem pencernaan pada kucing memang biasanya sudah menyesuaikan diri dengan makanan kucing yang sehari-hari diberikan oleh pemilik kucing, kerana belum menyesuaikan diri lagi dengan makanan yang baru, maka kucing menjadi najis longgar atau cirit-birit dan sembeli juga disertai demam. Gejala demam dari cirit-birit disertai muntah-muntah dan najisnyaberdarah. SEGERA bawa ke doktor haiwan terdekat.

Baca juga: Cara Mengatasi Kucing Mencret

4. Nafsu Makan Kucing Berkurang
Gejala daripada kucing tidak mahu makan memang ada beberapa faktor yang menyebabkannya. Demam juga salah satu penyebab kucing tidak mahu makan  Jika terkena demam, makananan kegemarannya pun tidak akan makan!

Baca juga: Punca dan Cara Mengatasi Kucing Tidak Mau Makan

5. Mulut Kucing Bau
Kucing sedang sakit demam juga membuat kucing bau mulut kerana panas dalam badan dan kucing hanya ingin minum sahaja. Kerana di mulut kucing itu kering, maka jelas nafasnya bau.

6. Bulu Kucing Gugur
Keguguran pada bulu kucing itu bukan kerana hormon atau persekitaran seperti sedang birahi, terkena cendawan, makanan tidak sesuai serta suhu bilik di sekitar kucing terlalu panas. Tetapi kucing kekurangan vitamin, sehingga boleh saja kucing kamu terkena demam kerana tubuh menjadi terdedah.

Baca juga: Punca dan Cara Mengatasi Bulu Kucing Gugur

7. Telinga, Hidung, Mata dan Mulut Mengeluarkan Cairan
Ini memang sedikit berbahaya! Biasanya kucing terkena demam itu di bahagian hidung suka keluar kotoran yang berlebihan, bahagian mata berair atau adanya  telinga yang banyak kotoran sehingga menyebabkan bau yang memang mudah terserang penyakit khususnya demam atau panas.

8. Kucing Muntah
Kucing suka muntah juga salah satu ciri kucing demam panas! Kenapa? Ya kerana memang pada umumnya manusia terkena demam juga suka muntah, begitu pula dengan haiwan, apalagi kucing kesayangan kamu.

9. Sering Minum (Haus)
Kucing sedang sakit panas atau demam ini cenderung lebih banyak minum dari biasanya, kerana tekak kucing yang sangat mudah kering sehingga kucing menjadi kekeringan.

10. Berat Badan Turun
Kucing suka tidur terus menerus, nafsu makan turun, dan sisitem imun tubuh kucing yang membuat kucing berat badannya menjadi turun drastik!

11. Bengkak Di Sekitar Tubuhnya
Ciri-ciri lain iaitu adanya bengkak di sekitar tubuhnya. Tetapi ini sangat jarang di temui kerana tertentu saja. Kalau kucing kamu demam disertai tanda-tanda bahagian tubuh kucing adanya bengkak. Segera periksalah lalu sentuh bahagian tersebut. Apakah panas atau tidak? Jika iya mungkin kucing kamu terkena demam yang memang masuk melalui kawasan yang bengkak tersebut.

12. Hidung Berair
Hidung berair ibarat manusia yang sedang masuk angin, jelas demam! Begitu juga dengan si kucing lucu ini. Biasanya kucing normal yang sihat itu bahagian hidungnya merah dan panas, tidak berair dan warnanya tidak terang merah.

Leave a Reply